Samson Mow om hur Blockchain bygger verkliga ekonomier i virtuella världar

Samson Mow om hur Blockchain bygger verkliga ekonomier i virtuella världar

Bitcoin Värde
april 24, 2021 by Bitcoinera
5
Blockchain-teknik och kryptovalutor har länge beräknats som verktyg som kan användas för att skapa nya värdekällor. Tidigare har vi sett exempel på detta inom finansiell handel, datainsamling och applikationsbyggande. På senare tid har olika former av blockchain-teknik gjort ett stänk i kulturella sfärer: NFTs tog konstvärlden med storm tidigare i år. Nu flyttas konversationen mot


Blockchain-teknik och kryptovalutor har länge beräknats som verktyg som kan användas för att skapa nya värdekällor. Tidigare har vi sett exempel på detta inom finansiell handel, datainsamling och applikationsbyggande. På senare tid har olika former av blockchain-teknik gjort ett stänk i kulturella sfärer: NFTs tog konstvärlden med storm tidigare i år. Nu flyttas konversationen mot spel.

Ett växande antal blockchain-forskare, analytiker och startup-företag arbetar med att utveckla videospel som är utrustade med tekniska möjligheter för att stödja fungerande sekundära ekonomier. Valutor i spelet uppfinns på nytt som blockchain-tokens: föreställ dig att din rikedom i en virtuell värld kan översättas till rikedom i verkligheten.

Ser fram emot att träffa dig på iFX EXPO Dubai maj 2021 – Få det att hända!

Samson Mow är verkställande direktör för Pixelmatic, ett socialt mobilutvecklingsföretag som för närvarande utvecklar Infinite Fleet, ett videospel som kommer att fungera med INF, en blockchain-token i spelet. Dessutom har Pixelmatic ett säkerhets-token-erbjudande för att finansiera spelets utveckling.

Dessutom är Samson Chief Strategy Officer för blockchain-teknikleverantören Blockstream, som har bidragit till utvecklingen av Bitcoins Lightning-nätverk. Dessutom ansvarar Blockstream för utvecklingen av Liquid-nätverket.

Vi pratade med Samson om skärningspunkten mellan det arbete som Pixelmatic och Blockstream gör för att skapa fungerande ekonomier i virtuella världar. Samson talade också fördjupat om Bitcoins status som digitala kontanter, Lightning Network och Coinbases senaste offentliga erbjudande.

Denna text är ett utdrag som främst fokuserar på Samsons tankar om virtuella ekonomier. För att höra Finance Magnates fullständiga intervju med Samson Mow, besök oss på Soundcloud eller Youtube.

Blockchain kan göra det möjligt för spelare som investerar tid och pengar i spel för att få tillbaka något

Samson förklarade att Infinite Fleet, Pixelmatics nya massiva multiplayer online-spel (MMO), utnyttjar kryptoteknik på två viktiga sätt.

Först och främst är spelet insamling med ett säkerhetstecken. “Detta är en token utfärdad i Liquid Network”, som är ett sidokedjebaserat avvecklingsnätverk som utvecklades på Blockstream Amp-plattformen. “Amp är en hanteringsplattform för att kontrollera tokens i Liquid Network och lägga till ett lager av behörigheter på dem så att du kan ha saker som värdepapper”, förklarade Samson.

“Vi har transaktionsbegränsningar, utdelningar och alla möjliga saker som i princip möjliggör rekreation av ett finansiellt system utöver Bitcoin-baserad teknik”, fortsatte han.

Infinite Fleet-spelare kan köpa säkerhetstoken, kallad EXO-token, och “vara investerare” i spelets utveckling. “Så, om du ska fatta ett beslut att investera år i ditt liv, spelar de flesta MMO-spelare i två år om inte mer, kan du också äga en del av kapitalet” i spelet.

EXO-token “kommer att betala ut 20 procent av vinsten inte bara från Infinite Fleet utan även från efterföljande spel som publiceras av utgivaren Exordium.”

Hur fungerar den oändliga flottans blockchain-ekonomi?

Denna aktieägarmodell “är ett mycket nytt paradigm”, förklarade Samson. ”Vi har inte sett många spel prova det ännu, och mycket mindre i tokeniserat format. Så vi är en av föregångarna till det. ”

Förutom säkerhetstoken kommer Infinite Fleet också att fungera med INF-token, en annan kryptotillgångstoken som finns i Liquid Network.

“Till skillnad från EXO-säkerhetstoken är detta ett rent verktyg”, sa Samson. ”Det går inte att köpa. Vi säljer inte denna token, så det är inte en ICO eller något liknande. ” Istället ”ersätter vi helt enkelt spelvalutan.”

“Om du tar World of Warcraft som ett exempel, skulle du ersätta World of Warcraft-guld med en kryptotillgång”, fortsatte han. ”Vårt mål för det är att ha en mer öppen ekonomi där spelare fritt kan använda den här spelvalutan: de kan ta ut den från spelet, de kan använda den för andra ändamål (du kan eventuellt köpa någon en kaffe med den här symbolen ner väg), och du kan också ha peer-to-peer-handel med dina tillgångar i spelet. ”

I Infinite Fleet är dessa tillgångar i spelet rymdskepp. “Dessa fartyg är alla icke-fungibla tokens (NFT)”, sa Samson.

Föreslagna artiklar

Fatta eller bryta beslut: Hitta likviditetsleverantören som är bäst för dig Gå till artikeln >>

NFT i spel

“Vi funderade över besluten att göra fartygen till NFT under lång tid”, sa han. “Vi var inte säkra på om vi skulle gå den vägen, men till slut bestämde vi oss för att vi behövde det, eftersom både NFT och INF-token lever på Liquid blockchain.”

Eftersom båda dessa tillgångar finns på samma blockchain kan “spelare utföra det vi kallar” atombyten “,” förklarade Samson. ”Det här är affärer som är” pålitliga “. Det finns ingen motpartsrisk. ”

“Så, om du vill köpa mitt skepp och har INF-token, kan vi konstruera en transaktion som bara genomförs om vi båda loggar ut på de överenskomna villkoren.”

I grund och botten ”minskar du mängden komplexitet och behovet av tillit och risk för spelare. Tidigare, om du spelade ett MMO-spel som World of Warcraft, och du ville köpa guld från en guldbonde, skulle du behöva skicka pengarna först, och guldbonden kan eller kanske inte leverera produkterna. Det kan vara en bluff. ”

”Så detta är ett sätt att förstå och anamma det faktum att spelanvändare kommer att utveckla sekundära ekonomier och ge dem en mer öppen plattform för att njuta av och förstärka sin spelupplevelse. På ett sätt är det vi gör något av en föregångare till ‘Ready Player One’ ‘, sa Samson och hänvisade till 2018-filmen regisserad av Steven Spielberg.

Till exempel “du kan spela spelet, investera din tid, höja ett fartyg och sedan handla det fartyget för INF med en annan spelare.” Spelare kan också potentiellt tjäna passiva inkomster genom att bygga och driva ”rymdstationer” och andra tjänster i spelet.

“Trenden kommer att vara att ge spelarna mer kraft.”

Hur kan framtiden för dessa virtuella ekonomier se ut?

“Trenden kommer att vara att ge aktörerna”, sa Samson. Han drog en parallell med tillväxten av Bitcoin-nätverket: “Anledningen till att Bitcoin är så dominerande är att det är de billigaste pengarna och de billigaste pengarna kommer att vinna.” Uttrycket ”friast” betyder att det är ”de mest tillåtna pengarna. Du kan ha vårdnaden om tillgången själv. Det kan skickas över gränserna. Det är faktiskt ‘ostoppbara pengar’. ”

“[…] Jag tror att samma tänkande i allt högre grad kommer att gälla för spelindustrin och för digitala tillgångar för spel, säger Samson. “Just nu, om du spelar Fortnight och köper deras” Vbux “-valuta, är den inte bärbar. Du är inlåst. Om du inte spenderar hela din Vbux är de borta. ”

Därför ”har du det här problemet där du spelar spel, du köper valutor från spelen och du har dessa rester som är låsta. Så vårt tänkande är att vi bara vill öppna allt: du kan fritt flytta det, du kan göra vad du vill med det, du kan handla peer-to-peer med andra spelare och göra det till en mer välkomnande och öppen erfarenhet.”

”NFT ger spelare en mycket bredare räckvidd. De kan handla varor friare, och du kan ha dessa jämställdhetsekonomier. ”

NFT kan också fortsätta spela en allt viktigare roll i spel, kanske mer än i andra branscher.

Till exempel ”för konstindustrin är NFT: er ett intressant verktyg som artister kan använda för att skapa närmare relationer med sina anhängare och fans: de kan sälja något direkt till en konstleverantör; de kan fraktionera sitt konstverk. Men jag tror att den verkliga gränsen för NFT är spelindustrin. ”

“Det kommer att bli de mer störande startupsna, som Pixelmatic, som driver detta koncept framåt”, sade han och tillade att PIxelmatic-teamet arbetar med en hög nivå av förståelse för blockchain-teknik. ”Större aktörer som EA eller Activision. De kommer inte att röra vid det här. ”

Varför inte? “De är så förankrade i sina befintliga affärsmodeller”, sa Samson. ”Varför skulle de ge upp intäkterna? Varför skulle de tillåta spelare att ha en sekundär ekonomi när de bara kan fortsätta sälja spelare saker som inte är bärbara och låsta i deras egna ekosystem? ”

“NFT ger spelare ett mycket bredare utbud av räckvidd”, förklarade Samson. “De kan handla varor mer fritt, och du kan ha dessa kollegier.”

Att helt enkelt lägga till NFT-konceptet i spelindustrin förändrar inte nödvändigtvis någonting i spelvärlden. “Det viktigaste här är att tekniken bör möjliggöra nya användningsfall”, sa Samson. ”Om du bara skapar en NFT och det inte finns något sätt för spelare att handla den fritt, så är det ingen mening. Det är bara en samlarobjekt. Det spelar ingen roll om det var eller inte var en NFT. ”

“Det är därför jag tror att spel som möjliggör handel mellan spelare och spelare, som MMO-spel online, är den perfekta platsen för att tillämpa denna teknik.”

Vi täckte mycket mark i denna intervju, inklusive Samsons tankar om Bitcoin som digitala kontanter, Lightning Network och Coinbases senaste offentliga erbjudande. Denna text är ett utdrag. För att höra Finance Magnates fullständiga intervju med Samson Mow, besök oss på Soundcloud eller Youtube.





Source link