Källa: Adobe / Vasilev Evgenii
När kryptoasset-industrin växer är det bara oundvikligt att den uppmärksammar mer lagstiftning. Sanningen om detta antagande lyfts fram i mars, då Financial Action Task Force (FATF) publicerade en uppdatering för sin vägledning rörande penningtvättrisker med kryptovalutor.
Det finns inget särskilt förvånande med den här uppdateringen, som mestadels utvidgade definitionen av virtuella tillgångar (VA) och leverantörer av virtuella tillgångstjänster (VASP) för att inkludera mer av det övergripande kryptoekosystemet (t.ex. stablecoins, peer-to-peer-transaktioner). Men observatörer har noterade att FATF: s riktlinjer kan ha en negativ inverkan på den internationella kryptoindustrins konkurrenskraft och inkludering, i den mån det kan vara lättare för större företag att följa ett växande antal strikta riktlinjer än mindre nystartade företag.
Detta är också den åsikt som en rad olika branschaktörer talar med Cryptonews.com, som sa att kostnaderna för efterlevnad är billigare för redan etablerade företag. Med detta sagt indikerar proportionalitetsprinciperna att mindre företag i utvecklingsländer kanske inte behöver hålla samma standard som andra.
FATF: s riktlinjer innebär inträdeshinder
Som Blockchain Association of Kenya grundaren Michael Kimani noterade nyligen att FATF: s (uppdaterade) riktlinjer sannolikt kommer att ge etablerade, större företag en konkurrensfördel:
Bästa spel kanske partnerskap med utländska kompatibla kryptoföretag, arbeta sedan med att anpassa frontendprodukter för … https://t.co/KFFugtFeci
– Kioneki (@pesa_africa)
Denna typ av syn delas av spelare från hela branschen, med Dr Scott Grob från ACAMS (Association of Certified Anti Money Laundering Specialists) berättar Cryptonews.com att FATF-vägledningen riktar sig mot både små och stora VASP: er och kryptoföretag, oavsett storlek.
“Tyvärr kommer många mindre VASP- och kryptoföretag att kämpa för att integrera dessa krav mot ekonomisk brottslighet i sina system och hitta de tekniska resurserna för att underhålla dem”, sa han.
Det är inte bara utbyten i utvecklingsländer och mindre marknader som kan kämpa med riktlinjerna utan också kunder.
”Antagande och tillämpning av FATF-vägledningen kan vara dyrt å ena sidan och inte tilltalande för de kunder som söker integritet å andra sidan. Därför är det rimligt att tro att de flesta börser, plånboksleverantörer och vårdplattformar inte är nöjda med att anta vägledningen, säger Or Lokay, vice president för kryptoskattkonsult. Bittax.
Med tanke på att FATF: s riktlinjer kommer att implementeras annorlunda enligt de specifika lagarna i varje jurisdiktion, kan företag i vissa länder ha en lättare tid än andra.
“VASP: er som arbetar i flera jurisdiktioner kommer att granskas mer och behöver mer robusta interna kontroller, system för [know-your-customer (KYC)], upptäckt och bättre resurser, säger Scott Grob.
“Därefter kommer större VASP: er med enklare operativmodeller att tillgodose reglerande jurisdiktioner, som Singapore och Japan, mest nytta.”
I grund och botten kommer ökade kostnader oundvikligen att resultera i att mindre startups prissätts från marknaden. Därför oroa sig för att riktlinjerna kan påverka mångfald och inkludering.
“Eftersom vägledningen kräver att VASP samlar in specifik ytterligare information om kunder och transaktioner (inklusive men inte begränsat till” reseregeln “), kommer sannolikt efterlevnaden av vägledningen att leda till ytterligare kostnader för VASP. I allmänhet kan högre efterlevnadskostnader potentiellt leda till hinder för inträde, säger Robin Newnham, chef för policyanalys vid Alliansen för finansiell integration.
Eller Lokay påpekade att, enligt uppgifter från Thomson Reuters, etablerade finansinstitut “spenderar upp till 500 miljoner USD årligen på KYC och kundkännedom, och den genomsnittliga årliga utgiften är 48 miljoner USD.” Detta ger en viss indikation på omfattningen av arbetskraft och resurser som behövs för att följa reglerna, och det faktum att förordningen tenderar att leda till åtminstone en viss grad av konsolidering.
Bara riktlinjer, men …
Den viktiga punkten att notera om FATF: s riktlinjer är att de är just det: riktlinjer. Det vill säga, medan de fastställer bästa praxis för att identifiera och mildra anti-penningtvätt (AML), motverka finansiering av terrorism (CFT) -relaterade risker, är de inte rättsligt bindande.
”Även om sådan vägledning är icke-bindande kan det förväntas påverka de nationella myndigheternas väsentliga juridiska, politiska och reglerande tillvägagångssätt, samt hur länder bedöms med avseende på den tekniska överensstämmelsen och effektiviteten i deras AML-CFT-system som en del av deras Ömsesidiga utvärderingar, ”förklarade Newnham.
Med andra ord, medan varje nationell jurisdiktion förväntas implementera riktlinjerna, har var och en viss flexibilitet när det gäller att implementera dem enligt deras nuvarande infrastruktur, praxis och resurser.
”Det sätt på vilket vägledningen anpassas på nationell nivå kan variera avsevärt beroende på jurisdiktionernas olika förmåga att utveckla lämpliga politiska strategier och i vilken utsträckning jurisdiktioner reglerar VASP endast ur ett AML-CFT-perspektiv, eller tar mer en helhetssyn till reglering och övervakning av VA / VASP-sektorn, sade han.
Dessutom tillade Newham att FATF-riktlinjerna, som de flesta andra finansiella bestämmelser, är utformade för att implementeras på ett sätt som är proportionellt mot risknivån i varje jurisdiktion.
“Om proportionalitetsprincipen i reglering tillämpas på rätt sätt, bör sådana finansiella regler inte vara till nackdel för mindre företag från utvecklingsländer”, sa han Cryptonews.com.
Å andra sidan, även om det finns en risk att FATF: s rekommendationer kommer att leda till att vissa företag prissätts, erkänner de flesta kommentatorer att en viss internationell reglering oundvikligen behövs för att begränsa penningtvätt och kriminell verksamhet.
En effektiv kanal
“På längre sikt kan överensstämmelse med globala AML-CFT-standarder, samtidigt som man inför omedelbara merkostnader för VASP, potentiellt också ge fördelar genom att öka sektors rykte och mainstream-antagande”, säger Newham.
Samtidigt kan situationen hjälpas genom att utvecklingsekonomier får en större roll i utformningen av regler och riktlinjer.
”Även om systemet med regionala organ i FATF-stil (FSRB) ger en effektiv kanal för spridning av FATF-standarder och vägledning till utvecklingsländer, liksom en mekanism för att utvärdera deras efterföljande genomförande av standarderna, finns det fortfarande utrymme för att stärka rösten och deltagande av utvecklingsländer i själva standardprocessen, inklusive genom representativa globala sydnätverk som Alliansen för finansiell integration, ”tillade Newham.
Scott Grob rekommenderar också ett antal åtgärder som, om de genomförs, skulle underlätta större inkludering genom att göra det lättare för utvecklingsekonomier att införa regler.
Dessa inkluderar främjande av “digital dokumentation och identifiering som kan användas för fjärranslutning till en finansiell institution eller VASP”, införande av “allmännyttiga tjänster och appar som främjar interoperabilitet och utbyte” och minskning av “kostnaden och reglerna för ombordstigning” som ligger i KYC: s riktlinjer .
Men utan sådana åtgärder kan vi fortfarande förvänta oss att reglerna kommer att hjälpa till att påskynda konsolideringen i kryptobranschen. Och som vi alla vet är konsolidering och centralisering typ av motsatsen till vad krypto förmodligen handlar om.____
Läs mer:
– Uppdaterade FATF-riktlinjer för krypto fortfarande “Predikerad för centraliserad kontroll”
– Spelare i finanssektorn kräver förbättrade KYC-regler