Valutahandel (”FX”) utgör en av de största marknaderna i världen, värda miljarder euro varje dag. Valutamarknaden är dock fortfarande den minst reglerade och ogenomskinliga av alla finansiella marknader, där valutakurser som påverkar värdet på miljarder euro av tillgångar och investeringar får fastställas av några företag och privatpersoner. I september 2013 inledde Europeiska kommissionen (“kommissionen”) utredningar
Valutahandel (”FX”) utgör en av de största marknaderna i världen, värda miljarder euro varje dag. Valutamarknaden är dock fortfarande den minst reglerade och ogenomskinliga av alla finansiella marknader, där valutakurser som påverkar värdet på miljarder euro av tillgångar och investeringar får fastställas av några företag och privatpersoner.
I september 2013 inledde Europeiska kommissionen (“kommissionen”) utredningar av flera banker som verkar på valutamarknaden för brott mot EU: s antitrustregler, särskilt artikel 101 i fördraget om Europeiska unionens funktionssätt och artikel 53 i EES-avtalet som förbjuder karteller och andra restriktiva affärsmetoder. I maj 2019 böter kommissionen i två avvecklingsbeslut fem banker med mer än 1 miljard euro för att ha deltagit i kartell för valutahandel för 11 valutor.
Kommissionens undersökning avslöjade att vissa enskilda handlare som ansvarar för valutahandel med dessa valutor på de relevanta bankernas vägnar utbytte känslig information och handelsplaner och ibland
Alexandros Constantinou, chef för MAP S.Platis och MAP FinTech
samordnade sina handelsstrategier genom olika online professionella chattrum. Överträdelserna inträffade mellan december 2007 och januari 2013. Kommissionären med ansvar för konkurrenspolitiken, Margrethe Vestager, sa att ”Dessa kartellbeslut skickar ett tydligt meddelande om att kommissionen inte kommer att tolerera samverkande beteenden i någon sektor av finansmarknaderna. Dessa bankers beteende undergrävde sektorns integritet på bekostnad av den europeiska ekonomin och konsumenterna ”.
Förordningen om marknadsmissbruk (MAR), som tillämpades från och med den 3 juli 2016, innehåller en översynsklausul som kräver att kommissionen ska lägga fram en rapport för Europaparlamentet och rådet för att bedöma olika bestämmelser i MAR. Tillämpningsområdet för MAR enligt definitionen i artikel 2 inkluderar inte valutakontrakt.
Med tanke på storleken på spotmarknaden och de problem som påträffades, uppmanade kommissionen Esma att överväga om det finns ett behov av att marknaden täcks av systemet för marknadsmissbruk, om de nationella behöriga myndigheterna har nödvändiga regleringsverktyg för att effektivt och effektivt övervaka och sanktionera marknadsmissbruk på spot-valutamarknader och huruvida utvidgningen av MAR-omfattningen till dessa marknader skulle visa sig vara det lämpligaste sättet att åtgärda tillsynsbrister om någon finns.
Den 23 september 2020, efter ett offentligt samråd, publicerade ESMA sina slutliga rekommendationer i sin MAR Review-rapport. ESMA tog flera faktorer i beaktande, till exempel den möjliga lagstiftningsklyftan på grund av avsaknad av lagstiftningstäckning i EU, de strukturella förändringar som behövdes, särskilt kraven på transparens och uppförande och rapporteringsskyldigheten enligt MiFID II / MiFIR. Nyckelbegrepp för MAR skulle också behöva justeras, till exempel definitionen av “emittent” för spotvalutakontrakt. Dessutom måste särskild försiktighet ägnas åt den samordning som krävs mellan EU och andra jurisdiktioner när det gäller informationsutbyte.
ATFX Institutional Business fortsätter att expandera: Lägga till en ny Prime BrokerGo till artikel >>
ESMA fattade sin slutgiltiga uppfattning med hänsyn till storleken på spot-valutamarknaden tillsammans med dess globala karaktär och särdrag och antalet begrepp som skulle behöva ses över i samband med spot-valutamarknaderna samt den nödvändiga översynen av MiFID II och MiFIR. En sund kostnadsnyttoanalys ansågs lämplig innan man beslutade om ett framtida EU-regelverk på grund av de strukturella förändringar som det skulle innebära.
ESMA övervägde specifikt regleringsgapet mellan MAR och FX Global Code of Conduct (“FX Global Code”), de globala principerna för standarder för god praxis på valutamarknaderna som utvecklades 2015 mellan centralbanker och marknadsaktörer. FX Global Code granskas för närvarande för att säkerställa att dess vägledning förblir lämplig och bidrar till en fungerande marknad. Granskningen ska vara klar i mitten av 2021.
ESMA har för närvarande beslutat att skjuta upp beslutet om huruvida MAR utvidgar till att omfatta valutakontrakt. ESMA drog slutsatsen att ytterligare analys bör göras om lämpligheten är att inrätta ett EU-regleringssystem för marknadsmissbruk för spotvalutakontrakt, med beaktande av den globala valutakoden för närvarande för närvarande reviderad och involverar centralbankerna, som i stor utsträckning har bidragit till FX Global Koda. ESMA noterade också att med tanke på den globala karaktären på denna marknad skulle det också krävas global samordning med de andra huvudjurisdiktionerna för att utveckla ett sådant regelverk.
Alexandros Constantinou är Compliance Director på MAP FinTech,
Source link