Det är ingen hemlighet att COVID-19 har förändrat själva vår värld och hur vi lever i vårt dagliga liv. Exempelvis ökade konsumenternas onlinekostnader med amerikanska återförsäljare 44% 2020, jämfört med 2019, enligt den senaste Digital Commerce 360-analysen. Internationella turistankomster minskade med 74% (ungefär en miljard färre resor) 2020, jämfört med föregående år, vilket gjorde det
Det är ingen hemlighet att COVID-19 har förändrat själva vår värld och hur vi lever i vårt dagliga liv.
Exempelvis ökade konsumenternas onlinekostnader med amerikanska återförsäljare 44% 2020, jämfört med 2019, enligt den senaste Digital Commerce 360-analysen.
Internationella turistankomster minskade med 74% (ungefär en miljard färre resor) 2020, jämfört med föregående år, vilket gjorde det till “det värsta året i turismens historia.” Dessutom sa 29% av de tillfrågade arbetande yrkesverksamma att de skulle sluta jobbet om de inte kunde fortsätta arbeta på distans, när världen börjar återupptas.
Alla dessa förändringar kommer att påverka hur verksamheten bedrivs framåt. De kommer att driva organisationer att noga överväga sårbarheterna i deras nuvarande policyer och förfaranden för integritet och datahantering online och lokalt.
Internet har alltid varit mottagligt för bedrägliga aktiviteter. Tänk ett ögonblick på den ikoniska New Yorker-tecknade filmen, som först dök upp i juli 1993 när internet var i sin vanliga linda.
Bilden ”På Internet, ingen vet att du är en hund” visar att det från början har funnits otaliga online-opportunister som utnyttjar internet för att förvränga vem de är.
Medan pandemin till stor del har hållit världen hemma i nästan ett år nu har vi sett onlineshopping och virtuella banktransaktioner skjutas upp vilket gör den inneboende sårbarheten för den digitala konsumenten mycket mer uppenbar.
Konceptet “betrodd triangel”
Internet tillhandahåller inte sitt eget säkra förtroendeskikt, men det finns fortfarande några lösningar tillgängliga för att proaktivt skydda sin digitala identitet.
Idén om ”identitet” bygger på begreppet ett ömsesidigt, pålitligt förhållande mellan parter genom vilka varje person har en grundläggande förståelse för vem den andra personen är. En sådan lösning handlar om att använda en “betrodd triangel” -process, som liknar genomförandet av en e-handelstransaktion.
När e-handelstransaktioner genomförs online (oavsett om det gäller detaljhandel, sjukvård, resor, utbildning eller underhållning) bildas en förtroendetriangel där emittenten, innehavaren och verifieraren fungerar som de tre hörnen.
Alla inblandade parter vill vara säkra på att individerna inom ekosystemet har gått igenom en verifieringsprocess. I detaljhandelstransaktioner, till exempel, måste verifieraren bekräfta kortinnehavaren, giltigheten på det kort som används och legitimiteten för den utfärdande organisationen innan återförsäljaren ska acceptera betalningen.
Men i dessa typer av transaktioner, vet verifieraren eller emittenten verkligen att kortinnehavaren är den de påstår sig vara? Eller är de bara någon med rätt information vid tidpunkten för transaktionen?
Bevisa att du är den du säger att du är
Använd verifierbara referenser, individer eller innehavare, använd en digital plånbok som kan bära flera typer av verifierbara identitetsuppgifter i en användarhanterad och kontrollerad enhet eller molnbaserad plattform.
Individer kan sedan lagra, kontrollera och dela sin mest värdefulla information på ett säkert sätt genom den själv suveräna plånboken. Detta inkluderar åtkomstuppgifter som lösenord, bevis på utbildningsgrader, certifikat slutfört, medlemskort, regeringsuppgifter och vårdbevis.
Inom detta digitala ekosystem kommer verifierare – arbetsgivare, skolor, flygbolag och andra – att kunna begära en verifierbar, ansedd presentation av referenser för att fastställa godkännande. Således kommer de att se till att individer är de de säger sig vara och har de nödvändiga uppgifterna för att komma in eller delta.
Jag tror att ägande, förvaltning och kontroll av ens personliga online-identitet är en grundläggande mänsklig rättighet. Precis som en person har rätt att kontrollera användningen av sitt namn och som har tillgång till medicinsk information, bör individer ha rätt att äga och vara ensam mottagare av deras värdefulla digitala data.
Om en digital plånbok styrs av tjänsteleverantören som utfärdade plånboken är användaren varken suverän eller helt privat när han gör transaktioner.
Stöd för integritetsfokuserade regler
Vi måste fortsätta att stödja reglering som GDPR i EU, CCPA i Kalifornien, PEPIDA i Kanada, Consumer Data Right (CDR) i Australien och andra länder.
Dessa sekretess- och säkerhetslagar ändrar standarden för åtkomst till någons personliga information från rätten att begära. De ger också individer möjlighet att kontrollera vilken information de vill utbyta och avslöja när de delar den, hur de vill dela den och med vem.
Det finns många områden i livet där individer skulle ha stor nytta av att utöva en bättre kontroll över sina digitala identiteter. Följande är bara tre exempel som spänner över detaljhandels-, rese- och vardagsscenarier.
- För det första, inom detaljhandelns värld – antingen online eller personligen – antar återförsäljaren i allmänhet att den person som innehar debet- eller kreditkortet, undertecknar transaktionsregistret och / eller anger en PIN-kod är innehavaren av kontot.
Som en försiktighetsåtgärd kommer kortutgivaren att verifiera att innehavaren ligger inom sin utgiftsgräns innan transaktionen går igenom. Ändå finns det många fall där återförsäljare felaktigt tillåter att någon använder ett kort än den rättmätiga ägaren av kontot.
Denna typ av fel bidrar till 30 miljarder dollar i bedrägliga identitetstransaktioner per år globalt, med mer än 9 miljarder dollar av den totala summan i Nordamerika varje år.
Vanligtvis absorberas den största delen av förlusterna som orsakas av denna kriminella verksamhet av handlaren, emittenten och betalningsbehandlarna, som sedan passivt överför kostnader till konsumenterna i form av sena avgifter, högre räntor och årsavgifter.
Om detaljhandelskonsumenter tar tillbaka kontrollen över sina digitala identiteter och kortföretagen stöder denna process mer effektivt kommer industrin sannolikt att bli effektivare. Konsumenter kan också skörda besparingar från dessa avgifter och bättre skydd mot detta bedrägeri.
Individer som enkelt kan tillhandahålla verifierat bevis på vaccination kommer att dra nytta av att få större frihet att återvända till en viss sken av normalitet via resor, turism, matsal, liveevenemang och mer. Men de bör inte byta sin fria rörlighet för förlust av integritet / datastyrning.
Genom att lagra sina poster i en digital plånbok som de äger och hanterar, kommer individen att få mer kontroll över vem som har tillgång till sin information, liksom vilken informationsnivå som kan visas.
Medan en person kanske är villig att dela sin vaccinationsstatus för att gå ombord på ett flyg, kanske de inte vill dela annan privat medicinsk information.
Med en själv suverän digital plånbok måste verifieraren begära åtkomst till viss information och innehavaren styr vilka attribut eller referenser som delas.
Flygbolag, flygplatser, gästfrihetsindustrier, internationella tulltjänstemän och andra som behandlar besökares ankomst och avgångar kommer också att vara bättre säkra på att identitetsbevis som delas med dem av individer är verifierade, giltiga och sanningsenliga.
- För det tredje är användningsfallet för användarkontrollerade digitala referenser nästan obegränsade. De kan också användas för att komma åt online-webbplatser, fordon, fastigheter, dela bevis på examen från ett universitet eller en grupp, information om väljarregistrering, försäkringskort, elektroniska journaler, för bevis på ålder, bland annat.
Detta kan ge bevisade innehavare att få tillgång till privata evenemang eller säkra åtkomstområden på sjukhus, arbetsplatser eller statliga anläggningar.
I Ontario, den kanadensiska provinsen jag bor i, använder vi ett statligt utfärdat hälsokort som ger våra vårdgivare tillgång via konsumentbevis.
Detta system skapar ett universellt, centraliserat informationssystem, vilket eliminerar behovet av att upprepade gånger dela sin information mellan olika leverantörer och på ett rimligt sätt skapa verifierbar säkerhet baserad på traditionella metoder.
Det bör dock noteras att Ontario-regeringen går mot digitala referenser och förväntar sig att börja rulla ut dem i slutet av 2021.
I takt med att fler och fler hörn av vår värld rör sig online fortsätter identitets- / finansbedrägerier att öka. När du kopplar ihop detta med de åtta miljarder människor som behöver ett COVID-19-vaccin för att återuppta sina vanliga rutiner blir det tydligt att det är dags att sätta kontrollen över digital identitet och onlinedata tillbaka dit det hör hemma – i individens händer.
varning
All information på vår webbplats publiceras i god tro och endast för allmän information. Alla åtgärder som läsaren vidtar på informationen på vår webbplats är strikt på deras egen risk.