Nya mäklare står inför flera utmaningar, men när det gäller deras likviditetsleverantör är “mindre mer”.
Att hitta tillgång till ett antal likviditetspooler medan man bara hanterar en relation kan vara en stark fördel för alla mäklare, nya och gamla.
Med en stark relation kommer en mäklare att kunna bygga grunden för att betjäna sina kunder och fortsätta att utveckla sin teknik och likviditet.
Finance Magnates pratade med Jay Mawji, VD på INFINOX, som beskriver IX Primes erbjudande om likviditetslösningar med flera tillgångar och hans perspektiv på branschen i stort.
Jay Mawji, VD på INFINOX
Nyare mäklare står inför ett stort antal utmaningar. Är det bättre att fokusera på en eller flera likviditetsleverantörer?
Det enkla svaret är “mindre är mer”. Inte bara för nya mäklare utan för många mäklare finns det flera aspekter av deras verksamhet att koncentrera sig på.
Att hantera likviditetsrelationer med flera leverantörer och lägga upp marginaler med flera mäklare kan bli en svår uppgift. Att hitta en likviditetsleverantör som kan få tillgång till likviditet från ett antal andra leverantörer, levererad i en relation kan vara en stark fördel.
Genom detta förhållande kan en mäklare komma åt “hela marknaden”; välja rätt kombination av stram prissättning och kvalitet på utförandet.
Viktigast, särskilt för mäklare som vill växa sin verksamhet är förhållandet med deras likviditetsleverantör.
En personlig relation ger konkurrensfördelar, delad upplevelse och en premiumtjänst som kan levereras till slutkunden. vilket är den viktigaste kvalitet som kunderna letar efter. Du kan inte underskatta kraften i relationer.
Kan du beskriva processen genom vilken mäklare säkrar likviditetsleverantörer och vikten av detta beslut?
Den typiska processen är att kontakta en leverantör. Besvara vardagliga frågor om ditt flöde, vad dina kunder handlar. Om likviditetsleverantören ser dig som en potentiellt lönsam kund får du ett kommersiellt erbjudande omedelbart.
Efter att du har slutfört ett pappersarbete får du en uppsättning dokument för anslutning och e-postadress om du har frågor (som du kommer att göra).
En dålig upplevelse för din näst viktigaste relation (din första är din klient).
En alternativ väg är att ha en dialog med en likviditetsleverantör. Diskutera ditt företag, din kundbas, dina mål. Förstå vad likviditetsleverantören kan erbjuda men ännu viktigare hur de kommer att kunna arbeta med dig.
Om du kan upprätta detta förhållande är pappersarbetet enkelt (men viktigt). Din likviditetsleverantör ska kunna hjälpa dig att ansluta till dem, gå igenom testning och vara lyhörd från början.
Förhållandet och det kommersiella avtalet blir grunden för en stark relation med din nya partner.
Vilka attribut har de bästa likviditetsleverantörerna och vilka av dessa är de viktigaste för mäklare?
Relationer, teknik, prissättning och utförande. Även om ordningen på de tre sista kan diskuteras, är en likviditetsleverantör som bygger starka relationer med mäklare en av de största fördelarna som en mäklare kan ha.
Med en stark relation kommer en mäklare att kunna bygga grunden för att betjäna sina kunder och fortsätta att utveckla sin teknik och likviditet.
Detta kommer i sin tur att ge dem verktygen att konkurrera på en mycket konkurrenskraftig marknad.
Att arbeta med en likviditetsleverantör som har robust infrastruktur är alltid viktigt, det är pelaren som pålitlighet bygger på.
Detta bör komma med en mängd handelsverktyg som gör det möjligt för mäklaren att förstå de beställningar deras kunder gör, kvaliteten på utförandet med deras LP och analyserna för att identifiera var förbättringar kan göras.
Tillgång till flera pooler av likviditet och konkurrenskraftiga priser som mäklare förväntar sig av en likviditetsleverantör är ett annat viktigt attribut.
Fördelen med att använda en enda leverantör som har tillgång till flera likviditetspooler är inte beroende av en enda likviditetskälla.
Om det är ett problem med en kan en annan leverantör användas och ingen påverkan överförs till slutklienten.
Hur lång tid tar det för mäklare att säkra likviditet från pålitliga arenor? Är detta en lång process?
Att komma igång bör vara enkelt, men traditionellt har processen varit svår och tidskrävande. Fram och tillbaka med en leverantör som inte värdesätter relationer kan ta månader innan en mäklare kan få tillgång till likviditet.
Pappersarbetet, särskilt för nya mäklare, kan vara en långsam process utan hjälp och tips.
Att använda en likviditetsleverantör som öppnar direktkommunikation vid första kontakten påskyndar mäklarnas tillgång till likviditet.
Genom att diskutera och förstå deras exakta krav och förstå hur likviditetsleverantören kan hjälpa kan mäklare säkra likviditet på mindre än en vecka (vi har ställt in några kunder på två dagar där kommunikationen var flytande!).
Det hjälper verkligen att arbeta med en likviditetsleverantör som har dedikerade team och arbetar med teknik som är specialiserad på integration.
Vilka är några sätt som global handelsinfrastruktur kan förbättra i år och därefter?
Handelsdata blir alltmer en gyllene resurs inom alla affärer. Finansiella tjänster skiljer sig inte åt. Handelsinfrastruktur använder redan data men loppet att utnyttja det har bara börjat.
Att förbättra gruv- och insamlingsteknikerna och öka mängden analys kommer att leda till förbättrat användande av data. Detta kommer att ge en snabbare produkt- och tjänsteutveckling, affärseffektivitet och ett mer konkurrenskraftigt landskap.
Global handelsinfrastruktur kan använda detta för att förbättra flera aspekter, inklusive regleringsteknik, handelsverktyg och hantering.
När det gäller regleringsteknik kommer dessa förbättringar att bidra till att förebygga och skydda mot bedrägerier, samt öka system för efterlevnad och riskhantering.
Handelsverktyg kommer också att se förbättringar för att hjälpa kunder att välja sina affärer klokt, hantera handelns livscykel och analysera prestanda.