Källa: Adobe / photoschmidt
Utbyten har varit epicentret för den senaste marknaden för kryptotjurar, vilket underlättat ökningen av bitcoin (BTC) och andra mynt mot nya all-time highs. Men medan de nästan säkert har dragit nytta av de rekordpriser och volymer som marknaden nu bevittnar, har många befunnits saknas när nya handlare flyter in i ekosystemet.
Vi har sett upprepade avbrott som drabbar även större kryptoutbyten, inklusive Coinbase, Binance, Kraken, Bittrex, och andra. Tillfälliga observatörer skulle bli förlåtna för att anta att dessa plattformar skulle ha förberett sig för ökad trafik nu, men servicestörningar fortsätter att inträffa nästan varje gång det finns en stor volymökning.
Till exempel den här veckan:
@binance Detta är andra gången på två dagar, vad är orsaken till det här skitsnacket?
– The Bitcoin Visionary (@BtcVisionary)
Enligt plattformar som talar med Cryptonews.com, de flesta börser vidtar ständigt åtgärder för att öka sin kapacitet. Vissa föreslår att det är svårt att förutsäga exakt hur mycket kapacitet du verkligen behöver när mycket av branschen genomgår en process med ständig upptäckt.
Dyra inställningar
Vi har bokstavligen tappat räkningen av hur många servicestörningar och utbytesutbyten som har drabbats de senaste månaderna. I grund och botten, när som helst det är ett bråttom att köpa eller sälja, kan du nästan vara säker på att någon utbyte någonstans effektivt hindrar sina kunder från att handla.
Schemalagd tweet: Coinbase är nere
– Elmo’s Short Volatility Fund (@ jrob1564)
Som Raúl Marcos, VD för kryptokonsult Carbono, berättade Cryptonews.comhar sådana avbrott nästan blivit en oundviklighet.
“När det gäller börser som upplever serviceavbrott är det normalt och förståeligt: när det finns betydande prisrörelser, särskilt när bitcoin bryter en ny rekordhög nivå, växer människors intresse exponentiellt, och alla vill agera”, sa han och tillade:
“Utbyten försöker förbereda sig för dessa situationer, men jag vet själv hur svårt det är att uppskatta dessa problem och avsätta resurser till dem.”
Detta är i princip det konto som ges av de flesta börser. I synnerhet Sathvik Vishwanath, medgrundare och VD för Unocoin, operatören av ett av de äldsta kryptobörserna i Indien, föreslog att det är väldigt svårt att förutsäga när ett utbyte sannolikt kommer att uppleva en våg, och också att förutsäga hur stor en våg.
”Ökningen i kryptoindustrin när det gäller nya användarregistreringar och antalet transaktioner är mycket oförutsägbart. Skalningsinställningar är kostsamma att ha det alltid i beredskap och även om de är i beredskap kommer det inte att räcka för några av stigningarna och därmed den förväntade stilleståndstiden medan deras teknikteam arbetar för att få tillbaka servrarna online med större kapacitet, berättade han Cryptonews.com.
Mer grundläggande sade Binance VD Changpeng Zhao att det att driva ett centraliserat börs innebär olika betydande tekniska utmaningar för alla företag som är modiga nog att acceptera utmaningen.
”Det här är förmodligen den första internetbaserade ekonomiska applikationen som kräver realtidssvar för människor över hela världen och beställningarna måste behandlas i en central ordningsmatchningsmotor. Crypto-utbyten är direkt till konsumenterna i alla delar av världen, berättade han Cryptonews.com.
VD tillade att, jämfört med andra internetplattformar, måste kryptobörser fungera med nästan extrem snabbhet. “Om du lämnar en försäljningsorder och den inte har utförts på 0,1 sekund kommer människor att missnöja”, sa han.
Han påpekade också att traditionella finansiella börser vanligtvis bara betjänar kunder som ligger i en enda geografisk region, medan kryptobörser tjänar användare från flera regioner samtidigt. Detta ”kräver några mycket innovativa prestandaoptimeringar”, sa han.
“Vi arbetar väldigt hårt för att försöka förhindra eller minimera dem, men jag tror att alla börser kommer att möta systemproblem över tiden”, tillade VD.
Pågående förbättringar
Binance sa att det kontinuerligt arbetar för att förbättra sin tekniska kapacitet, medan VD på Twitter nyligen har talat om sin önskan att skala kundsupport.
Vilka är de bästa sätten att skala kundsupport för en exponentiellt växande internet / kryptoplattform? Vi är över … https://t.co/zoHUDkkhpU
– CZ 🔶 Binance (@cz_binance)
Samtidigt arbetar andra börser också hårt med att förbättra deras genomströmning och undvika framtida störningar.
”Den höga volatiliteten på marknaderna har sammanfallit med en tid med enorm tillväxt för eToro […] Vi fortsätter att skala våra system för att säkerställa att vi kan erbjuda en friktionsfri handels- och investeringsupplevelse på eToro, säger en talesman för den internationella handelsplattformen.
Talsmannen tillade att även om den fortsätter att drabbas av enstaka störningar har dess kapacitet förbättrats avsevärt sedan tjurmarknaden 2017.
”Vi har nu över 19 miljoner registrerade användare från mer än 100 länder. Vår plattform kan hantera de volymer vi ser och mer. Vi fortsätter att förbättra våra system för att hantera volymer upp till 100 gånger de volymer som vi såg förra året, när vi växer som en plattform och när vi lägger till fler tillgångar i vårt erbjudande, sa de.
På samma sätt, australiensiskt utbyte Swyftx – som nyligen drabbades av ett globalt nätverksinfrastrukturavbrott (som också påverkade PlayStation Network, Netflixoch Fortnite) – strävar också efter att förbättra sin skalbarhet.
“Swyftx har konsekvent ökat omkostnaderna för serverresurser för att säkerställa att plattformen kan upprätthålla stora marknadsrörelser och användarvolymspikar lätt kan mötas”, säger en talesman för plattformen.
Detsamma gäller för Indien-baserade Unocoin, som har “implementerat automatisk skalning som kan skalas till dussintals servrar automatiskt”, enligt Sathvik Vishwanath.
Rykte och pengar
Det är möjligt att avbrott gradvis kommer att minska med tiden, eftersom börser implementerar ny infrastruktur och får bättre hantering av de typer av volymer de sannolikt kommer att stöta på i framtiden.
”Börser gör sitt bästa för att undvika dessa problem. De förlorar pengar och anseende när dessa avbrott inträffar, säger Raúl Marcos.
Men vissa accepterar att störningar sannolikt kommer att förbli ett faktum, även om de minskar.
Som Marcos avslutade, ”Det är inte lätt att förhindra [outages], så jag förväntar mig att de händer i framtiden då och då. ”____
Läs mer:
– Crypto-utbyten för att spendera 2021 med fokus på DeFi, UX och nya tjänster– 1 miljon första gången köpare köpte Bitcoin i Dorseys Cash-app förra månaden– PayPal Touts Crypto för sin ‘Super App’, men det kommer inte att köpa Bitcoin ännu– Crypto Industry vinner mer tid för FATF-reseregel
– Decentraliserade börser för att påskynda 2021