Det finns en Reddit posta från augusti 2013, där en påstådd tidsresenär delade en dystopisk framtid som orsakades av Bitcoin-spridningen år 2025. ”Här ser det dyster ut, och en del av er kommer att bära blod på händerna”, varnade tidsresenären läsarna och berättade för dem om en värld med stor ojämlikhet och ekonomisk nedgång. Bitcoin “earlies” bor i befästa städer, eftersom det inte finns fler regeringar på grund av svårigheten att genomföra beskattning.
Detta är inspirationen till inställningen som skapats av ENCODE Graphics, en komisk utgivare engagerad till “att uttrycka myterna om kryptoscenen och metaversen i berättande form.”
Tecken PR1MUS och ONESHOT
En del av visionen är att blåsa liv i serietidningsindustrin, som drabbades av ett kryptoslag förra månaden efter DC Comics spärrad dess artister från att skapa NFT-skivor med DC Comics immateriella rättigheter. Det betyder att de inte kan pryda konst med bland annat Batman, Wonder Woman eller Superman.
Trots detta KODA ser artisterna från både DC och Marvel gå samman med kryptokonstnärer runt om i världen för att skapa ett nytt ”universum med väldesignade karaktärer, som i sin tur kommer att ge en grund för många fler delprojekt.” Allt kommer att baseras kring begreppen krypto i en stil som kan kallas “cryptopunk.” En ENCODE-talesman säger till Magazine:
”Visionen att etablera ett serietidningsprojekt som ger en underbar bas för serietecknare att skapa konstverk i andan av Bitcoin, CryptoArt och vårt kryptosamhälle. Detta universum med sina vackert designade karaktärer erbjuder en potential som går långt utöver skapandet av komisk litteratur. ”
Vem står bakom masken?
ENCODE Graphics leds av en österrikisk konstnär som går under pseudonymen PR1MAL CYPHER, som började som enskild konstnär men nu bättre beskrivs som konstnärlig ledare för sitt projekt.
Ursprungligen insatt i oljemålning fokuserade han på digital CryptoArt med ett element av social kritik. Han har tagit ett tvärvetenskapligt tillvägagångssätt för att kombinera text med digital konst på plattformarna SuperRare, MakersPlace och Nifty Gateway, och har också producerat en serie silvermynt finansierade med 0,01 BTC, i en stil som påminner om SATOSH1. Hans femdelar NFT-serien ”RIOT DAYS” med George Floyd är ett exempel på hans sociopolitiska synsätt.
Enligt PR1MAL är målet med ENCODE att erbjuda ”en inblick i framtiden – ett projekt som fortfarande garanterar de gamla förläggarnas professionalism, men vill leva upp till symbolerna för CryptoArt och Metaverse med ny teknik.”
PR1MAL är tydligt att det inte finns någon avsikt att konkurrera med de stora namnen i seriernas värld, menar han att företaget är “angelägen om att vara en pionjär inom området” genom att utnyttja “möjligheterna för blockchain och den digitala världen i allmänhet . Vi kommer att lyckas med det. ” Detta kan säkert introducera en unik fördel när det gäller att ta fram en ny generation av krypto-infödda serietidningsfans – och samlare.
Även om resten av sortimentet av författare och bildkonstnärer ännu inte är helt offentligt, innehåller det ett antal anmärkningar inom DC och Marvel-upplevelsen. Vissa författare inkluderar Eisner Award-vinnaren Mike Baron; Chuck Dixon, som är känd för Batman och The Punisher; Aaron Lopresti, som har skrivit mycket för både Marvel och DC; såväl som Scott Beatty, som har skrivit uppslagsverk baserade på DC Comics-karaktärer, förutom sitt arbete för förlaget.
Den mystiska SATOSH1
Serier Kommer Conrad och Mark McKenna representeras på den visuella sidan tillsammans med ett antal nya talanger. McKenna är redan bekant i NFT-scenen, har släppte digitala konstverk på MakersPlace i december 2020. Trots den imponerande sortimentet finns det tips om mer att komma, som projektets arrangör stater att “Många av de redan inblandade artisterna med rang och namn för närvarande förblir hemliga.”
Tidresenärstiteln som nämnts tidigare, annars känd som 2084, fokuserar på den nyligen återvända Satoshi Nakamoto. Här utforskar SATOSH1 en “avlägsen dystopisk framtida version av vår jord efter” Big Reset “, där de stora företagen och citadellerna har makten”, enligt PR1MAL. Den pågående serien är tänkt att utgöra ”en epik av CryptoArt” som spelas in i en fiktiv, polariserande framtid, fylld med symboler och figurer relaterade till kulturen kring kryptovaluta avsedd som ett återkommande tema. 2084 förväntas förbli i produktionsfasen fram till sommaren 2021.
“Kärnan i ENCODE är publiceringen av berättelser som å ena sidan tar upp kryptokulturens symboler och memes, men också nutidens vision som kommer att vara framtidens verklighet.”
En annan titel, METALLER, är en grafisk svartvit antologi som består av ett antal noveller av olika artister. Några av dessa handlar om krypto, medan andra “är mer samhällskritiska och skildrar vårt samhälle i termer av teknisk utveckling.” Publicering planeras i början av juni.
METATALES – en komisk antologi https://t.co/myelPiqDJR
Nyfiken vad vår antologi kommer att handla om #nftcommunity?
Eisner Award-vinnaren Mike Baron @BloodyRedBaron
Chuck Dixon @dixonverse Aaron Lopresti @aaronlopresti och många fler…#komiker#NFT #NFTs#nftcollector #cryptoart pic.twitter.com/cJ5chV5J7b– KODA Grafik (@ENCODE_graphics) 10 april 2021
Pre-NFT
Distribution av serierna har ännu inte tillkännagivits, men en NFT-släpp kallas GENESIS relaterat till 2084 ägde rum den 17 april på Nifty Gateway. Nedgången av fyra öppna upplagor med SATOSH1 såg 148 försäljningar, vilket gav nästan 97 000 dollar för projektet.
”GENESIS-dropparna hjälper oss med finansiering. Konstnärer vill få betalt, säger PR1MAL. En andra relaterad nedgång planeras till 4 juni.
SATOSH1 håller Lady Liberty
Nifty Gateway-plattformen ägs av Winklevoss-tvillingarna och valdes tidigare som huvudplattform för Michael Winkelmann, bättre känd som Beeple, för hans droppar eftersom det tillät någon att delta med ett kreditkort eller banköverföring, istället för att vara strikt kedja.
Lanseringen av GENESIS NFT-serien före lanseringen av själva serietidningen är intressant ur kryptohistoriens perspektiv, eftersom inställningen verkar vara ett eko från det första initiala myntutbudsfenomenet som var vanligt under 2017. Pre-ICO var möjligheter för investerare att gå in på ett projekt “på bottenvåningen” med insamlade medel som åtminstone i teorin används för att skapa en värdefull produkt. I denna mening GENESIS NFT drop var ett slags förbud eller kickstart på konstprojektet.
Att hjälpa nya unga artister få tillgång till NFT-scenen är en tyngdpunkt enligt ENCODE, där PR1MAL förklarar att en del av NFT-intäkterna kommer att gå till en “artisterfond” för att stödja unga talanger, som “bör erbjudas en möjlighet att få tillgång till NFT-scenen och att få rättvisa aktier från utgivningar inom ramen för ENCODE. ”
“Vi skulle mycket vilja ge ett stipendium till Kubert School i Dover för en ung talang varje år någon gång”, tillägger PR1MAL, med hänvisning till en New Jersey-skola för tecknad film.
Är du intresserad av vad som verkligen ligger bakom vår maskdesign? Är det en Guy Fawkes-mask? Alla svaren kan läsas här: https: //t.co/sNRixgYSoT
Utrop till @LuchoPoletti #NFTart #komiker#NFTcommunity#NFTcollectors#NFTcollector#cryptoart #bitcoin pic.twitter.com/sAJGDWzqmD
– KODA Grafik (@ENCODE_graphics) 30 mars 2021
Visualisera framtiden
Fysiska serier är naturligtvis en del av bilden – men med en modern twist. Vissa nästa generations fysiska serietidningar kommer att “innehålla NFC med ETH-tangentbord och NFT” som kommer att “harmonisera med Web 3.0.” NFC hänvisar till kommunikationsenheter nära fält, som används i applikationer som tryck-och-gå-betalkort. Omslagen för varje serietidning kommer också att finnas som NFT.
Enligt PR1MAL, “Detta är också ett särskilt mål för ENCODE Graphics – den innovativa byggnaden av broar mellan fysiska verk och blockkedjans nya digitala möjligheter.”
Visionen att skapa serier som representerar 2000-talet verkar stödjas av planer för en exklusiv uppsättning av 21 grundare. ”Token kommer att vara som ett kontrakt i tre år. Innehavare får mycket för vad de betalar, digitala artiklar och analoga artiklar: alla utgåvor och varianter, inklusive en speciell grundare-variant. Plus partiella potentiella filmrättigheter, begränsade grundare-NFT: er, en fysisk tryckt “årsbok” efter ett år, utskrifter, originalkonst, etcetera, “PR1MAL listar utöver andra swag. Det finns också planer på ett handelskortspel som heter CITADELS med karaktärer från 2084.
AVA FROST med 101
Med så många planer är det dock värt att ifrågasätta om lanseringen av två återkommande publikationer på så kort tid kan visa sig vara för stor för att tugga. Trots arbetsbelastningen säger PR1MAL att “Allt är enligt schema” och att nummer 2 av båda serierna jobbar med.
Om KODA grafik blir en framgång så långt att dess karaktärer blir representativa för kryptos globala epos, är möjligheterna ganska stora. Om fem år hoppas PR1MAL kunna expandera 2084 “I en sådan utsträckning att det till och med skulle vara moget för en filmanpassning.” Det finns också potentialen att integrera berättelsen med själva Metaverse på något sätt, med hjälp av plattformar som Decentraland eller Cryptovoxels för att nämna några.
PR1MAL drar slutsatsen att: “KODA garanterar de gamla förläggarnas professionalism men vill leva upp till symbolerna för CryptoArt och Metavers med ny teknik.”